GUIA
DIDÀCTICA I QUADERN LECTOR
de La forja de Lessera
de
Joan Andrés Sorribes
per MANEL BALLART
per MANEL BALLART
PER AL PROFESSORAT
1. Fitxa tècnica
Títol de la novel·la: La forja de Lessera
|
Cognoms i nom de l’autor:
ANDRÉS SORRIBES, Joan
|
Editorial: Tàndem Edicions
Nombre de pàgines: 263
|
Lloc i any d’edició: València, 2000
|
Col·lecció: La moto
Núm. 21
|
Nivell lector recomanat: Segon cicle
d’ESO
|
Període històric en el qual transcorre l’acció: Segle III aC
|
Fets i context històric:
Primera
Guerra púnica. Món i cultura ibèrics. Món i cultura cartaginesos. Colònies cartagineses a la mediterrània.
|
Argument:
Aiduà,
el fill del ferrer d’Albaskar, una població fronterera entre les terres dels
ilercavons i els edetans, ha anat a buscar una càrrega de pedres de ferro.
Quan retorna al poblat es troba que un grup de guerrers n’han incendiat totes
les cases i han mort tots els habitants. El noi incinera els cadàvers dels
seus pares i les seves germanes i fuig. Dies després es ferit per un senglar
i uns caçadors de Lessera el porten a casa d’un d’ells, anomenat Cudur, el
qual en té cura i se l’afilla. A Lessera, el protagonista anirà fent-se gran,
s’enamorarà de la filla de Cudur, Sàbari, treballarà d’aprenent de ferrer, i
retrobarà un personatge anomenat Urc, que suposadament és també un
supervivent de la massacre d’Albaskar. Un dia, en el mercat de Lessera
reconeix un objecte que havia pertangut a la seva mare i seguint els consells
d’Urc es dirigeix a la població costanera d’Hystra per tal d’obtenir
informació sobre la destrucció del seu antic poble. Un cop a Hystra és
enganyat per un mercader, el qual el ven com a mercenari i l’embarca en un
vaixell que es dirigeix a l’illa d’Ibòsim. Durant el viatge es fa amic d’una
colla de mercenaris ibers amb els quals compartirà l’aventura d’una guerra.
Guerra que el portarà a lluitar en les files cartagineses contra l’exèrcit romà.
En una de les darreres campanyes, perdrà els seus amics, però coneixerà un
nou company, un jove celta anomenat Kandòbrik, amb el qual s’embarcarà de
retorn a Ibèria. El vaixell en què viatgen naufraga prop de la costa dels
ibers edetans, i els dos amics, únics supervivents, aconsegueixen de
salvar-ne totes les mercaderies, les quals venen a la població d’Arse. Aquí,
l’Aiduà retroba el mercader que l’havia traït i per ell arriba a conèixer que
va ser Urc, el seu compatriota d’Albaskar, el culpable de la mort i
destrucció del seu poble. El protagonista decideix tornar a Lessera per
venjar-se’n i el seu amic celta s’ofereix a ajudar-lo. Un cop a Lessera mata
l’assassí de la seva família i sotmet la seva actuació al judici del Consell
de la ciutat. Finalment, el Consell accepta la seva veritat i l’Aiduà acaba
casant-se amb Sàbari, la seva promesa, i s’instal·la a Lessera per fer de
ferrer.
|
Temàtica:
La
vida en l’època ibèrica.
El
viatge iniciàtic de l’heroi.
El
valor de l’amistat, la solidaritat i la fidelitat.
El
despertar de l’amor adolescent.
El
pas de l’adolescència a l’edat adulta.
La
tragèdia de la guerra.
|
2. L’autor
JOAN ANDRÉS SORRIBES:
(Castelló de la Plana, 1947) és
mestre, llicenciat en Geografia i Història, i professor d’Ensenyament Mitjà. Compromès
amb treballs de divulgació de la història i costums de les comarques
castellonenques ha publicat Les campanes
del fadrí, distingida amb el Premi Ciutat de Castelló d’Humanitats, 1995.
En
el camp de la literatura és autor d’una trilogia de novel·les etnohistòriques
que va començar amb La forja de Lessera
(1998); i a la qual van seguir Noverint
universi, guanyadora del Premi Ulisses, 1999, i La Creu de Cabrera, Premi Enric Valor de Narrativa, 2002; amb què
conclogué aquesta trilogia sobre la nostra història personal com a poble.
Darrerament
ha adoptat un nou registre tractant d’escriure sobre la societat on viu i
treballa. Fruit d’aquesta nova mirada sobre una societat que no el satisfà són
les dues darreres obres, L’altra mirada,
distingida amb Premi Pascual Tirado de Narrativa Breu, 2006, i Parlaràs de mi, guardonada amb el Premi
Ciutat de Sagunt de Narrativa, 2006.
(Informació facilitada gentilment pel
propi autor)
3. Solucionari del Quadern
lector
Activitats abans de la lectura
1. Proposem
que sigui el propi professor o professora qui, en una de les primeres sessions
de lectura a l’aula, vagi aplegant la informació sense depurar que aportaran
els nois i noies, la filtri i en vagi formulant una estructuració ordenada que,
de manera consensuada, tot l’alumnat considerarà finalment com a respostes
definitives.
2.

3.
Prehistòria
|
fins a V aC
|
Edat antiga
|
V aC - V dC
|
Edat mitjana
|
V
- finals del XV
|
Edat moderna
|
XV - finals del XVIII
|
Edat contemporània
|
XVIII - fins als nostres dies
|
4. Resposta
oberta.
Activitats durant la lectura
5. Donem els
capítols i les pàgines quan la resposta és unitària. En la resta de casos, la
nostra resposta ha de ser necessàriament molt esquemàtica i exemplar.
1.
Cap. I (p. 16-19)
2. Diversos: Escudella,
ametlles, figues seques, formatge, carn salada, peix salat, vi, oli, mel, etc.
Vesta, mantó, túnica, botes de pell, etc.
3. Cap. III (p. 48-51)
4. Cap. VI (p. 88-89);
cap. IX (p. 130-131); cap. XV (p.204-205)
5. Diversos: Cap. IV
(p.58); cap. VIII (p. 114), etc.
6. Cap. IV (p. 57-66)
7. Cap. V (p. 70-76)
8. Cap. XVIII (p.
252-253)
9. Cap. I (p. 19-20);
cap. II (p. 32), i diversos.
10. Diversos: Ètoba, la
Terra Mare; Becade, el Sol; Tar-Ardaí, la Lluna, etc.
11. Púnics: Moloc, déu
negatiu; Tanit, deessa de la fertilitat; Melkart, déu del comerç. Cèltics:
Brigó, esperit de la llum; Odark, déu de la venjança; Tork, déu negatiu.
12. Cap. VIII; cap. XIII
6. Resposta
oberta.
7. 1.Primera
persona singular del present d’indicatiu amb desinència -e: “m’encante”, “trie”. 2. Absència d’article acompanyant els noms
de persona: “fins que Carba”, “la veu de Cudur”. 3. Vocables propis:
“garrames”, “agarrar”. 4. Desinència de l’imperfet de subjuntiu en -era: “poguera” (p. 27)
8. Resposta
oberta.
9. Resposta
oberta.
10.
Principals
|
Secundaris
|
Fugaços
|
Aiduà
|
Urc
|
Nagur
|
Sàbaris
|
Caresir
|
Carnir
|
Cudur
|
Dirca
|
Ealdulacó
|
Carba
|
Aliarg
|
11. Albaskar,
Lessera, Kalparnar (La Mola dels Avantpassats), el Tossal de les Àguiles.
12. Resposta
oberta.
13.
Cartaginesos
|
Ibers (Ber-ricks)
|
Celtes (Kèltichs)
|
Kartaló
|
Beické
|
Kandòbric
|
Hannó
|
Alòrsi
|
Dreckó
|
Hasdrúbal
|
Duniu
|
|
Amílcar Barca
|
Càler
|
|
Argícer
|
14.
Ibósim
|
Eivissa
|
|
Sikélia
|
Sicília
|
|
Qart-Hadâsht
|
Cartago (Tunis)
|
|
Arse
|
Sagunt
|
|
Riu Sucro
|
Riu Xúquer
|
|
Riu Údiva
|
Riu Millars
|
15. La batalla
naval d’Eknomos i un dels episodis bèl·lics que protagonitzà Xantip, el cap
espartà dels mercenaris púnics.
16. Resposta
oberta.
17. Resposta
oberta.
18. Homana: sacerdotessa del temple de Tanit
a Cartago, la qual, en nom de la deessa, atorga els seus favors a Aiduà.
Kandòbric:
Guerrer kèltich, mercenari dels púnics. Salva la vida al protagonista en una
batalla contra els romans, i després l’acompanya de retorn a Lessera.
Urc: Guerrer
iber. Traïdor i causant de la destrucció d’Albaskar i de l’intent d’assassinat
d’Aiduà. És mort per aquest al final de la novel·la.
Sàbari: filla
de Cudur, un caçador de Lessera. Estima i acabarà casant-se amb l’Aiduà el seu
germanastre.
Araikoris:
comerciant massaliota que enganya el protagonista i el ven als cartaginesos com
a mercenari.
19. Resposta
oberta.
20. La
retrospecció es troba entre les pàgines 222-223 del capítol XVI, quan el
personatge Urc d’Albaskar confessa que fou ell qui traí el seu poble, en
projectà la seva ruïna per motius personals, i ell mateix participà en l’atac,
matà i violà els seus ciutadans. La intriga consisteix en el fet que no sabem
de qui es tracta, ni se’ns diu el nom
fins al final del capítol.
21. Es troba a
la pàgina 117, i ens reconstrueix el salt cronològic d’un any, durant el qual
l’Aiduà va rebre entrenament com a guerrer a Eivissa.
22.
Substantius
|
Adjectius
|
Verbs
|
Locucions adverbials
|
sarguer
|
bròfec
|
xafar
|
al remat
|
delectança
|
erràtics
|
mussitar
|
a cua d’ull
|
lassitud
|
loquaç
|
bonegar
|
al temps que
|
estalzim
|
aliena
|
camejar
|
a contrallum
|
23. «la ciutat
[...] semblava una dona recolzada sobre un llit molsut de llomes verdoses»
(p.127) Metàfora
«va parlar amb una veu que sonava com
la música de l’aigua» (p. 134) Metàfora
«la nit [...] caminava lleugera
pel cel» (p. 136) Personificació
«tot el vaixell gemegava» (p.
171) Personificació
«va adormir-se al jaç humit de la
ribera» (p.14) Metàfora
«la càlida carícia del sol»
(p.21) Personificació
Activitats després de la lectura
24. Resposta
oberta. Tanmateix, n’apuntem una interpretació:
Tot allò que gira al voltant del
procés i recerca de noves tècniques d’elaboració del ferro en època ibèrica,
sens dubte que té una forta càrrega de futur. Aiduà és fill de ferrers i ell
mateix ferrer per vocació, i, al llarg de la novel·la, la forja anirà
esdevenint-hi un lloc comú. Quan al final de l’obra, el nostre protagonista
pugui establir-se definitivament a Lessera, i parli de construir-hi una forja,
simbòlicament, s’haurà guanyat aquest futur de prosperitat i el projectarà
també sobre la població i la civilització de què forma part.
26. Resposta
oberta.
27. Resposta
oberta.
4. Recursos
Podeu obtenir informació
sobre els jaciments ibèrics, les visites i activitats que s’hi organitzen
a:
LA RUTA DELS IBERS
Museu d’Arqueologia de Catalunya
Oficina d’Informació i Difusió
http://www.mac.es
Telèfons: 93 424 65 77 - 93 423 21 49
Fax: 93 424 56 30
Correu electrònic: difusiomac.cultura@gencat
Altres novel·les juvenils ambientades
en l’època i la cultura dels ibers:
VALLVERDÚ, Josep. Un cavall contra Roma. Barcelona: La
Galera, 2003. (Grumets, sèrie blava; 3).
BORRELL, Joaquim. Les Nàufores. Picanya (València):
Edicions del Bullent, 2002. (Miratges; 15).
LLUCH, Enric. Si la gran deessa ho vol. Alzira (València): Edicions Bromera,
2002. (Esguard; 6).
BALLART, Manel. Un riu d'espigues. Alzira (València):
Edicions Bromera, 2005. (Esguard; 14).
METTINI, Rubèn. Els déus de la vall. Barcelona: Edicions
La Campana, 1998. (Toc de Ficció; 16).
MASERAS, Alfons. Ildaribal. Barcelona: Columna, 1994.
(Columna rem; 1).
QUADERN LECTOR
PER A L’ALUMNAT
Fitxa de lectura.
Omple les
primeres línies d’aquesta fitxa amb les dades tècniques del llibre (títol,
autor, editorial, etc.) Pel que fa als altres apartats, ja aniràs
completant-los a mesura que avancis en la lectura de la novel·la.
Títol de la
novel·la
|
Cognoms i nom
de l’autor
|
Editorial
Nombre de pàgines
|
Lloc i any
d’edició
|
Col·lecció Núm.
|
Temàtica
|
Període
històric en el qual transcorre l’acció
|
Fets històrics
que s’hi narren
|
Argument
|
Valoració
personal
|
L’autor
Connecta’t a
Internet i aplega tota la informació que creguis que et pot ser d’utilitat a
propòsit de la vida i l’obra de l’autor de La
forja de Lessera, Joan Andrés Sorribes,
per tal de resumir-la finalment en un breu text.
Activitats abans de la lectura
1. Com ja t’haurà informat el teu professor
o professora, les aventures d’aquesta novel·la transcorren en uns temps bastant
reculats, concretament en una època en què la Mediterrània patia una guerra que
coneixem com Primera Guerra púnica.
Busca, en primer lloc, a propòsit de
les Guerres púniques, la informació suficient per poder omplir esquemàticament
aquesta graella.
Primera Guerra púnica
|
Segona Guerra púnica
|
Tercera Guerra púnica
|
|
Anys en què es produeix
|
|||
Causes
|
|||
Cabdills
protagonistes
|
|||
Escenaris de la guerra
|
|||
Batalles i fets
|
|||
Resultat final. Conseqüències
|
|||
2. Hauràs descobert que anomenem
civilització ibèrica la que poblava en aquella època el territori que
actualment coneixem com a Països Catalans. Mira d’esbrinar els noms de les
principals ètnies iberes dels nostres avantpassats i situa-les en aquest mapa.

3. En quin d’aquests períodes històrics
creus que podríem situar l’acció de la novel·la:
Omple la graella
amb els segles que aquests períodes abracen.
Prehistòria
|
|
Edat antiga
|
|
Edat mitjana
|
|
Edat moderna
|
|
Edat
contemporània
|
4. Torna a consultar el text de la
contraportada del llibre. Adona’t que ens dóna el nom de qui, sens dubte serà
el principal protagonista de la novel·la, Aiduà, evidentment un jove iber. Ens
proporciona, també, el nom de dues poblacions, Albaskar i Lessera, segurament
escenaris de l’acció del relat. Finalment ens parla d’una guerra que ara ja
sabem quina és.
Ara, amb aquestes dades i una mica d’imaginació, prova d’explicar
breument per escrit tot allò que creguis que podria ser l’argument de La forja de Lessera.
Activitats durant la lectura
5. Fixa’t en aquests temes i episodis
que apareixen en la novel·la. Tu i els teus companys i companyes de classe
hauríeu de repartir-vos-els, i triar-ne un cadascú, per així, a partir d’ara,
poder anar prenent nota, capítol a capítol, de tot aquelles dades que cregueu
que us podran ser d’utilitat quan, després que el professor hagi donat per
acabades les activitats a realitzar durant la lectura del llibre, hàgiu de
parlar-ne a classe.
1. Com es realitzava un enterrament a l’època ibèrica.
2. Què menjaven i com vestien, els ibers?
3. Què és una forja i quin era el procés d’elaboració del ferro?
4. Com eren els mercats i què s’hi venia?
5. De quin armament se servien els soldats?
6. Com devien celebrar els ibers, segons la novel·la, el solstici d’estiu
(el Tar-Ardaí, la Nit Llarga)?
7. Com devien ser, segons la novel·la,
els rituals d’iniciació que significaven el pas a la vida adulta
(L’Idin-Aidun)?
8. Com devia ser la celebració d’un casament?
9. Com encenien el foc, com es curaven les ferides?
10. Quins devien ser, segons la novel·la, els principals déus del panteó
iber?
11. Quins eren els principals déus del panteó púnic? Quins devien ser els
principals déus del panteó kèltic?
12. Com era la navegació en l’època?
6. Adona’t que aquest fragment està
construït amb les paraules que diu el narrador, l’estil indirecte, i amb
aquelles paraules que pronuncien els personatges, és a dir, l’anomenat estil
directe. Destria en el text els dos
estils i després transforma’l tot ell en estil indirecte. Podries començar
així: «Amb un somriure burleta demanà a Cudur que en triés una de les dues, la
llarga o la curta...»
«—Tria, Cudur: la llarga o la curta? —li va dir amb
somriure burleta.
—Sempre em fas el mateix! Quan m’encante ja me l’has
pegat!
—No sé perquè dius això. Saps de sempre que en
acabar de tallar, cal tirar palletes per veure qui arregla la pell.
A tots dos els molestava haver de netejar la pell
dels animals que caçaven i sempre havien discutit per estalviar-se de fer-ho.
Fins que Carba havia proposat de tirar-ho a palletes.
—Tu sempre fas garrames —va rebentar Cudur—. Cada
vegada que trie em fas agarrar la més curta.
—Com t’he de fer jo garrames, si no m’has llevat
l’ull de damunt?
—No ho sé com, però estic segur que les fas!
—Vinga, vinga! —deia Carba allargant-li la mà al seu
company amb tota la malícia ballant-li als ulls—, a un homenàs dret i fer com
tu no l’ha d’espantar una palleta!
—Ets tu qui s’ha d’espantar —la veu de Cudur sonava
glaçada mentre prenia una palleta— perquè, si com sempre passa, aquesta fóra
la més curta, acabaria de convèncer-me que ets un maleït trampós i aleshores,
després de fer-te netejar la pell, t’hauria d’explicar un parell de coses...»
Cap. II (p. 30-31)
|
7. Com estàs veient, la novel·la està
escrita en una rica modalitat de llengua valenciana. Busca en el fragment
anterior tres mots característics que et permetin de justificar-ho. Després,
busca en el mateix capítol II, algun altre mot que contingui un altre tret
propi del valencià.
8. Aquí tens una descripció del poblat
de Lessera. Llegeix-la amb atenció i prova de transformar-la en un dibuix.
Després, localitza en la novel·la una altra descripció, però aquesta vegada
referida a una persona.
La
plana estava creuada per tres rius que venien de direccions oposades i
s’ajuntaven al centre per a formar-ne un de major que seguia cap a
tramuntana. Tota ella verdejava acaronada pel sol groguenc del capvespre.
Plena d’arbres, d’horts i de pastures, semblava el lloc més acollidor del
món. A l’altre costat, dominant tot el conjunt, es veia un poblat, molt més
gran que Albaskar, situat sobre un tossalet de difícil accés i envoltat amb
una forta muralla reforçada per torres redones. Al centre, el tossal feia un
repeu sobre el qual apareixien les construccions més grans i majestuoses.
Gent amb ferramentes i fardells tornaven cap a casa, camí amunt, fins a la
porta que, escortada per grosses torres, donava accés a la població. Minses
columnes de fum que, per sobre el fons roig i blau del cel ponent, dibuixaven
quimeres sobre els sostres de cada casa, humanitzaven el paisatge.
Cap. II (p. 32)
|
9. Adona’t que a partir del capítol
VII, Araikoris, el massaliota, el to
de la novel·la canvia de forma notable: l’acció es desplaça del poblat de
Lessera a altres escenaris de la Mediterrània, apareixen nous personatges que
seran ara els nous protagonistes, i fins la temàtica va transformant-se: a
partir d’aquest moment la guerra i l’aventura passaran a un primer terme. Podem
dir que ja hem arribat al final del plantejament. I podem imaginar, també, que
totes aquelles aventures que l’Aiduà, protagonitzi abans de tornar a Lessera,
constituiran el nus de la novel·la.
Resumeix, esquemàticament tot allò que ha succeït durant aquests sis
primers capítols, és a dir, durant el plantejament de l’obra.
10. Classifica aquests personatges que
apareixen durant el plantejament de la novel·la en Principals, Secundaris i Fugaços.
Urc, Aiduà, Caresir, Dirca, Sàbaris,
Carnir, Nagur, Carba, Ealdulacó, Aliarg
Principals
|
Secundaris
|
Fugaços
|
11. Escriu els noms d’aquells que han
estat els principals escenaris (poblacions, muntanyes, etc.) per on ha
transcorregut l’acció durant aquests sis primers capítols.
12. Fixa’t que tot allò que es narra
des del capítol VII, Araikoris, el
massaliota, fins al capítol XVI, El
regust amarg de la venjança, constitueix, com ja prevèiem, el nus del
relat. Seran uns anys de guerra i aventures lluny de casa, durant els quals el
nostre protagonista, l’Aiduà, esdevindrà un home adult, un guerrer que haurà
adquirit fama, fortuna i coneixements. Els principals coneixements, pel que fa
a l’estructura de la novel·la, seran aquells que li revelaran tot allò referent
a la destrucció del seu poble, Albaskar, i el conduiran a la venjança amb la
qual es tancarà l’obra.
Resumeix esquemàticament tot allò que
viu el nostre heroi durant aquests nou capítols que conformen el nus.
13. Classifica els següents personatges
que actuen en aquests capítols del nus de l’obra, segons que siguin
cartaginesos (i en aquest cas seran autèntics personatges històrics), o els
novel·lescos ibers i celtes.
Beiké, Kandòbrik, Kantaló, Hannó,
Hasdrúbal, Alòrsi, Dreckó, Duniu, Cáler, Argícer, Amílcar Barca.
Cartaginesos
|
Ibers (Ber-ricks)
|
Celtes (Kèltichs)
|
14. Fes correspondre aquests topònims
que apareixen a la novel·la amb llurs respectius noms actuals; i adona’t com,
amb els temps, han evolucionat o s’han transformat.
Ibósim
|
Cartago
(Tunis)
|
|
Sikélia
|
Sicília
|
|
Qart-Hadâsht
|
Riu Xúquer
|
|
Arse
|
Riu Millars
|
|
Riu Sucro
|
Sagunt
|
|
Riu Údiva
|
Eivissa
|
15. Als capítols VIII, El general Major Hannó El Gran, i XI, Els soldats de Xantip, apareixen narrats
un parell d’episodis bèl·lics que reprodueixen dos respectius esdeveniments
històrics de la Primera Guerra púnica. Localitza’ls i descriu-los breument.
16. Amb un grup de companys, assageu de
fer una lectura dramatitzada del darrer dels episodis de l’exercici anterior,
un moment narratiu de gran força emotiva. Considereu que hi hauran d’intervenir
les següents veus: Narrador, Xantip, Alòrsi, Aiduà, Càler, Duniu i Kandòbric.
17. Els últims quatre capítols, és a
dir, del XVI, El regust amarg de la venjança,
al XIX, Al coll de les Cabrelles,
constitueixen, com ja t’hauràs adonat, el que denominem el desenllaç, perquè en
aquestes darreres pàgines de la novel·la, troben solució tots els conflictes i
enigmes que fins al moment se’ns havien anat plantejant.
Resumeix esquemàticament el contingut
d’aquest desenllaç.
18. Digues breument quin paper juguen
aquests personatges al llarg del relat i quina relació mantenen amb l’Aiduà, el
protagonista.
Homana
|
|
Kandòbric
|
|
Urc
|
|
Sàbari
|
|
Araikoris
|
|
19. Procura’t un mapa de la
Mediterrània i reconstrueix l’itinerari de l’Aiduà al llarg de tota la
novel·la, tot servint-te de les següent coordenades:
1. Aquelles que ens han proporcionat ja els topònims de l’exercici 14:
Ibósim, Sikélia, Qart-Hadâsht, Arse, Riu Sucro, Riu Údiva.
2. El poblat de Lessera, que es correspon en la ficció amb un jaciment
iber que es troba a la comarca castellonenca dels Ports.
3. La població d’Hystra, que fou una colònia comercial grega i que
caldria situar, en l’actualitat, prop de Peníscola, al Baix Maestrat. I així
mateix, l’Illa de les Serps, Ofiussa, que podem fàcilment identificar amb
l’illa Gran de l’arxipèlag de les
Columbretes, les quals es troben a la costa castellonenca, prop
d’Orpesa.
20. Sovint, en una narració el
novel·lista ens deixa determinats episodis tot just esbossats i, després, en un
moment proper al desenllaç, ens els va descobrint en tots els detalls, bé sigui
a partir del record dels mateixos protagonistes, bé perquè ens ho conti el
mateix narrador, o simplement perquè sorgeixen en el decurs d’una conversa. A
aquestes tècniques de recuperació del passat les anomenem retrospeccions o flashback.
Ara, consulta el capítol XVI, El regust amarg de la venjança, i mira
de localitzar-hi una retrospecció mitjançant la qual se’ns dóna a conèixer qui
va ser el principal culpable de la destrucció d’Albaskar en els seus detalls
més sòrdids. Fixa’t també que aquest episodi coincideix amb el moment de major
intriga de la novel·la.
Digues, finalment, quin tipus
d’informació ens aporta aquesta recuperació del passat i en què consisteix la
intriga.
21. Busca, ara, en el capítol VIII, El General Major Hannó el Gran, una
altra retrospecció i digues quina deu ser la seva funció.
22. Segurament, durant la lectura del
llibre, hauràs hagut de consultar el diccionari més d’una vegada. Revisa la
següent llista de mots que apareixen a la novel·la, busca llur significat, si
el desconeixes i, finalment, classifica’ls en aquesta graella:
bròfec, lassitud, erràtics, al temps
que, aliena, xafar, sarguer, camejar, loquaç, al remat, delectança, bonegar, a
cua d’ull, mussitar, estalzim, a contrallum.
Substantius
|
Adjectius
|
Verbs
|
Locucions adverbials
|
23. Identifica en les frases següents
del llibre tres metàfores i tres personificacions:
«la ciutat [...]
semblava una dona recolzada sobre un llit molsut de llomes verdoses» (p.127)
................................
«va parlar amb
una veu que sonava com la música de l’aigua» (p. 134) .......................
«la nit [...]
caminava lleugera pel cel» (p. 136) ................................
«tot el vaixell
gemegava» (p. 171) ................................
«va adormir-se
al jaç humit de la ribera» (p.14) ................................
«la càlida
carícia del sol» (p.21) ................................
Activitats després de la lectura
24. Ara que ja has acabat de llegir la
novel·la i coneixes tot el que et reservaven les seves pàgines, reflexiona de
nou sobre el títol que porta i prova de donar-ne per escrit una interpretació.
25. Com ja has llegit al final de
l’obra, l’Aiduà, el protagonista, un cop ha mort Urc, per venjar-se’n i salvar
també Lessera d’una amenaça de destrucció, desitja sotmetre la seva actuació al
judici del Consell de la ciutat i no pas amagar els fets com li aconsellaven
els seus companys per evitar-se problemes. Què en penses tu d’aquest procedir?
Creus que a l’Aiduà li calia arriscar-se a ser jutjat sense disposar de proves
evidents? Formula el teu parer per escrit sobre aquest desenllaç que ens mostra
el relat per tal de, posteriorment, poder debatre’l amb els teus companys i
companyes a classe.
26. Ara és el moment de passar en net
la informació que hauràs anat recopilant respecte als temes que et proposava
l’exercici número 5 d’aquest Quadern,
per poder fer-ne una posta en comú i comentar-los públicament a classe.
Paral·lelament, seria convenient que durant aquesta mateixa sessió de reflexió
sobre els aspectes històrics de la novel·la, et plantegessis de comparar la
societat antiga que s’hi descriu amb la societat actual.
27. Escriu, com a darrera activitat,
una ressenya de La forja de Lessera
amb la finalitat que pogués ser publicada a la revista del teu institut.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada